Komplett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Kvalitetsledningssystem för individ- och familjeomsorg, hälso- och sjukvård, funktionsnedsättning och äldreomsorg.
Syftet med vårt kvalitetsledningssystem är att ledningen ska kunna styra verksamheten så att rätt sak görs vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Vi har utvecklat lösningar för individ- och familjeomsorg, hälso- och sjukvård, funktionsnedsättning och äldreomsorg.
Behoven av och förväntningarna på kommunernas välfärdstjänster ökar i allt högre grad samtidigt som de resurser som finns tillgängliga inte ökar i samma takt. Verksamheten måste möta inflödet med de begränsade resurser man förfogar över – utan att det senare i processen uppkommer kvalitetsbrister i insatser och uppföljning.
För att uppnå det behövs tydlighet och systematik i ansvarsfördelning och arbetsflöden samt att fel och brister fångas upp och åtgärdas. Verksamheten behöver använda sig av sina erfarenheter och information om avvikelser, synpunkter och klagomål för att löpande utveckla verksamheten och säkra en god kvalitet till dem de är till för.
Den 1 januari 2012 trädde Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete i kraft. Vi erbjuder ett komplett, beprövat och effektivt systemstöd för de som arbetar med eller ska påbörja arbetet med att implementera ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete.
För att kunna möta dessa krav erbjuder vi en helhetslösning i form av ett beprövat och effektivt IT-stöd. Med hjälp av IT-stödet visualiseras ledningssystemets alla delar och skapar en grund för ett kontinuerligt förbättringsarbete. Det finns många exempel där det nedlagda arbetet inte följs upp, och då saknas även grund för vidareutveckling. Att kombinera en genomtänkt metod med ett kraftfullt IT-stöd är en viktig framgångsfaktor.
Det är enkelt att komma igång eftersom vi redan fyllt på med standardprocesser, aktiviteter och information. Mallar för egenkontroll, sammanställning och uppföljning av avvikelser ingår. Tack vare vår mångåriga erfarenhet kan vi ge er organisation en snabbstart i arbetet med ledningssystemet. Vi kan hjälpa er med både metod och teknik för att skapa en framgångsrik och hållbar lösning för er verksamhet.
Komplett ledningssystemsstöd
En viktig fördel med att använda ett IT-stöd är möjligheten till att skapa en grund för ett kontinuerligt förbättringsarbete. Det finns många exempel där det nedlagda arbetet inte följs upp och vidareutvecklas. Att kombinera en genomtänkt metod med ett kraftfullt IT-stöd är en viktig framgångsfaktor.
Syftet med ett ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Ledningssystemets ska användas för att planera, leda, kontrollera, följa upp, utvärdera och förbättra verksamheten. Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS, ska ansvara för att det finns ett ledningssystem för verksamheten. I ledningssystemet ska det anges hur uppgifter som ingår i det systematiska och fortlöpande arbetet med att säkra kvaliteten är fördelade i verksamheten.
Ledningssystemets omfattning
- Ledningssystemet ska anpassas till verksamhetens inriktning och omfattning.
- De processer och rutiner som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet ska identifieras, beskrivas och fastställas.
- Det ska av processerna och rutinerna framgå hur samverkan ska bedrivas i den egna verksamheten och säkerställas att samverkan möjliggörs med andra verksamheter inom socialtjänsten eller verksamheter enligt LSS och med vårdgivare, myndigheter, föreningar och andra organisationer.
- Det ska varje år upprättas en patientsäkerhetsberättelse och dessutom bör en sammanhållen kvalitetsberättelse upprättas.
Ledningssystemets uppbyggnad
- Beskrivning av processer i verksamheten som behövs för att säkra verksamhetens kvalitet.
- Beskrivning av aktiviteter som ingår i processerna och deras inbördes ordning.
- Upprättande av de rutiner som behövs för att säkra kvaliteten. Dessa ska dels beskriva ett bestämt tillvägagångssätt för hur en aktivitet ska utföras, dels ange hur ansvaret för utförandet är fördelat.
Uppföljning av verksamhetens processer och rutiner
- Egenkontroll.
- Regelbunden uppföljning med den frekvens och i den omfattning som krävs för att säkra kvaliteten.
- Riskanalys.
- Fortlöpande bedömning om det finns risk för att händelser skulle kunna inträffa som kan medföra brister i kvaliteten.
- Uppskattning av sannolikhet och bedömning av vilka negativa konsekvenser som kan följa händelsen.
- Klagomål och anmälningar.
- Anmälningar enligt Lex Sarah och Lex Maria samt andra klagomål och synpunkter tas emot och utreds. De sammanställs för att mönster som indikerar brister ska kunna identifieras.
IT-stöd
Ledningssystemet för systematiskt kvalitetsarbete innehåller alla delar som omfattas av SOSFS 2011:9. Väljer ni vår lösning kommer ni igång snabbt. Vi har redan fyllt på med standardprocesser, aktiviteter och information. Mallar för egenkontroll, sammanställning och uppföljning av avvikelse ingår.