Uppföljning och jämförelse av kommunal hälso- och sjukvård

Vi har ett webbaserat IT-stöd som genererar ett faktabaserat underlag för utvecklingsarbete inom den kommunala hälso- och sjukvården.

Den kommunala hälso- och sjukvården är eftersatt när det gäller uppföljning. Många kommuner har behov att utveckla uppföljningsmetoder och analyser för att på ett effektivare sätt lokalisera förbättringsmöjligheter inom hemsjukvården. Vi har därför skapat ett webbaserat IT-stöd som genererar ett faktabaserat underlag för utvecklingsarbete inom den kommunala hälso- och sjukvården.

Vi på Ensolution genomför uppföljnings- och genomlysningsprojekt av ett flertal kommuners hälso- och sjukvård, exempelvis hemsjukvård och rehab. Vanliga utgångspunkter till att utveckla uppföljning och analys är bristande kunskap kring vad som driver konsumtion och kostnader, otydlig roll- och ansvarsfördelning samt svårigheter i planerings- och bemanningsprocessen.

Underlaget kan användas i en faktabaserad dialog med regionen. Analyser kan bland annat ge svar på vilka typer av insatser personalen utför, hur mycket direkt tid sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter har med sina patienter, i vilken omfattning olika typer av insatser delegeras eller fördelas samt kostnad per timme och per patient. Metoden har fått stor uppmärksamhet och nya kommuner ansluter sig kontinuerligt.

Projektsteg i ett genomlysningsprojekt

Vi samordnar projektet, inkluderat datainsamling, och genomför alla beräkningar och sammanställning av jämförelsenyckeltal samt analys av dessa. De huvudsakliga projektstegen i ett genomlysningsprojekt beskrivs i figuren nedan:

Under arbetet analyseras produktivitet och effektivitet utifrån behov och befolkningsstruktur ställt mot tillgängliga resurser i form av personal och övriga resurser. Analysen ska bland annat ge svar på följande frågeställningar:

  • Vilken omfattning och typ av resurser lägger kommunen på hälso- och sjukvård jämfört med andra?
  • Hur kostnadseffektiv är verksamheten?
  • Hur delegerar man insatser jämfört med andra kommuner?
  • Är det antal patienter eller patienternas behov som styr konsumtionen?
  • Har vi en högre eller lägre tröskel för inskrivning av patienter än andra kommuner?
  • Hur kan vi följa omställningen till god och nära vård?
    Finns det utrymme för förbättring?