Räkenskapssammandrag (RS)

RS är en årlig och lagstadgad insamling av ekonomiska uppgifter från Sveriges kommuner.

RS-underlaget ligger till grund för olika användningsområden på kommunal, nationell och internationell nivå, exempelvis för beräkningar av kommunala kostnadsutjämningssystem och beräkningar av Sveriges ekonomiska tillväxt. Syftet med RS är att få tillförlitlig information om kommunernas ekonomiska situation och utveckling.

Att uppgifterna som lämnas in är kvalitetssäkrade och korrekta blir därför av yttersta vikt. Det finns detaljerade instruktioner för hur redovisningen ska gå till och inlämning kan vara mycket tidskrävande. För de flesta kommuner kommer inlämningen under en period då ekonomiavdelningarna parallellt arbetar med bokslut, budget, uppstart av nya året, första uppföljningen osv. I dessa kommuner blir arbetsbelastningen hög för de personer som tar fram uppgifter till och sammanställer RS. Vi har bred erfarenhet från flera olika kommuners verksamheter och räkenskapssammandrag. Våra konsulter är väl insatta i hur intäkter och kostnader ska fördelas mellan olika verksamheter, och håller sig uppdaterade på de olika förändringarna som sker i rapporteringen mellan åren. Vi säkerställer en kvalitetssäkrad inrapportering under en tid av året då arbetsbelastningen är hög för de personer som tar fram uppgifter och sammanställer RS.

Vi på Ensolution har mångårig erfarenhet av att sammanställa kommuners räkenskapssammandrag inom omsorgsverksamheter, det vill säga äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt omsorg om personer med funktionsnedsättning.

RS-rapportens beståndsdelar

  • Insamling och kodning av ekonomiutdrag från kommunen (om kommunen inte följer kommunbas behöver en översättningsnyckel tillhandahållas till konsulten).
  • RS-kodning på kontonivå av ekonomiutdraget utifrån uppbyggnad av RS och de olika flikarna i RS.
  • Insamling och kodning av brukarstatistik.
  • Uppdelning/kodning av över och under 65 år avseende brukare inom SOL-insatser (ej inom IFO eller insatser enligt LSS).
  • Fördelning av gemensamma kostnader (OH-kostnader).
  • Sammanställning av ekonomiutdrag och brukarstatistik i Cost Perform. Kalkylbearbetning i enlighet med KPB.
  • Cost Perform definierar genom olika attribut de olika verksamheterna på de i RS efterfrågade verksamhetsnivåerna.
  • Cost Perform definierar de olika kostnadsklustren på kontonivå i och med RS-kodningen av ekonomiutdraget i enlighet med RS-indelningen.
  • Korskörningen/produktionen av siffrorna tas fram som RS-rapport i Cost Perform och därefter sammanställs RS-blanketten.