Vad sägs om att spela Nintendo Wii Balans på morgonen och lite Canasta på eftermiddagen? Genom Trivselpunkten har Staffanstorps kommun satsat på en mötesplats för seniorer och vuxna med psykisk ohälsa. Efter en genomlysning från Ensolution genomförs nu en rad förändringar för att göra en redan lyckad verksamhet ännu bättre.
Den nya socialtjänstlagen träder i kraft under 2025 och innebär bland annat att Socialtjänsten behöver ställa om till nya förebyggande, tillgängliga, tillitsskapande, jämställda och kunskapsbaserade arbetssätt, för att bättre möta samhällets utmaningar. I ett sådant arbete är Trivselpunkten ett bra exempel på innovativa initiativ för att förbättra den psykiska (och fysiska) hälsan bland seniorer och personer som lider av psykisk ohälsa.
– Bakgrunden är att vi hade en lokal mitt i centrum som inte längre kunde användas som matsal och restaurang till det tidigare äldreboendet. Då började vi utveckla det som har blivit Trivselpunkten, som invigdes 2019. Vi erbjuder allt från träning, fika och högläsning, till digitalt café (digital hjälp till seniorer), hjärnjympa och bingo. Det händer mycket i huset och det är en väldigt fin verksamhet, säger Malin Andersson, Socialt ansvarig samordnare, Omsorgsförvaltningen, Staffanstorps kommun.
Att verksamheten har två olika målgrupper – seniorer och personer som lider av psykisk ohälsa – upplevdes dock som otydligt.
– Är det en riktad verksamhet eller öppen, det har uppfattats som lite oklart. Dessutom kan det vara olika behov för de olika målgrupperna – seniorer söker sociala sammanhang, medan personer som lider av psykisk ohälsa kanske inte klarar av stora sociala sammankomster. Vi upplevde inte heller att lagkänslan var tillräckligt framträdande i organisationen. Därför tog vi in Ensolution som en oberoende aktör för att kartlägga nuläget och föreslå förbättringsåtgärder, berättar Malin Andersson.
Hans Dahlqvist, seniorkonsult på Ensolution, är den som genomförde genomlysningen av Trivselpunkten.
– Genom sammanslagningen av målgrupper försökte man lösa ett problem, men skapade samtidigt nya utmaningar. Sammanslagningen har lett till att det uppstått olika förväntningar på verksamheten bland besökarna, personalen och politiken.
Ensolutions genomlysning inleddes med en nulägesanalys genom intervjuer, brukardialoger och genomgång av dokumentation. Därefter tog Hans och hans team fram rekommendationer och efter att de presenterats för Staffanstorps kommun följer en implementeringsfas.
– Det viktigaste som kom fram i analysen var att besökarna är nöjda, det är en bra grund att arbeta vidare ifrån. Det framkom också ett behov att tydliggöra förväntningarna i hela styrkedjan, att stärka lagkänslan bland personalen och att mer uttalat gå i en gemensam riktning, konstaterar Hans.
Tillsammans med Staffanstorps kommun har Ensolution arbetat fram en handlingsplan som ska förankras i verksamheten och bland medarbetarna. En konkret förändring blev att dela upp organisationen för ökad tydlighet.
– Det blir bättre fokus och inte så mycket öppet för tolkning. Utöver det jobbar vi långsiktigt med att förbättra lagkänslan på arbetsplatsen, något som vi redan har sett förbättringar kring. Detta blir verkligen en nystart, berättar Malin Andersson och Hans Dahlqvist summerar:
– Verksamheten fyller en viktig funktion i Staffanstorp. Trivselpunkten erbjuder en mötesplats och ett socialt sammanhang som betyder mycket för dem som besöker aktiviteterna. Även samhällsekonomiskt är det bra att jobba proaktivt och förebyggande.