När socialförvaltningen i Marks kommun fick en vakans uppstod ett behov av att snabbt få in en interimskonsult. Valet av partner föll på Ensolution, som inte bara löste det tillfälliga behovet utan också bidrog med ett externt perspektiv som gav nya insikter.

Marks kommun, med sina 35 000 invånare, har en socialförvaltning som spänner över äldreomsorg, IFO och funktionsstöd, med cirka 1 400 anställda. Utmaningarna är de samma som i resten av kommunsverige: en förändrad demografi och en ny socialtjänstlag.
– Många pratar om att vi ska leverera 125 procent av välfärden med 75 procent av resurserna. Hur ska vi klara av att ta hand om de äldre när vi har färre i arbetsför ålder, frågar socialchef Susanne Åhman retoriskt.

När behovet av interimslösning uppstod av en kombination av vakans och sjuklucka föll valet av leverantör på Ensolution. Konsulten fick uppdraget att bland annat arbeta med budgetuppföljningar och att åskådliggöra hur utfallet och differenserna såg ut. Utöver det arbetade konsulten med att stötta och utbilda chefer, samt utreda och komma med förslag på effektiviseringar och kostnadsbesparingar.
– Fördelen med interimslösning är att man kan få in en resurs väldigt snabbt. Nu är det inte alltid så, men jag förväntar mig att konsulten i fråga inte har någon startsträcka utan snabbt kan leverera på kärnuppdraget. Ibland är det också ganska tuffa saker som ska utredas, då är det känsligt om det är någon internt som gör det. Det kan i sådana fall vara bra att ha någon extern som inte har några band till organisationen, säger Susanne.

Ensolution levererade en konsult som hade erfarenheter av liknande uppdrag och verksamheter sedan tidigare, vilket är en förutsättning för en lyckad insats, menar Wolf Andersson, ansvarig för affärsområdet interim på Ensolution.
– Vi erbjuder kvalificerade interimskonsulter som avlastar, driver förändring och växlar upp takten – och som har kunskap om både verksamheten och om ekonomi. Våra konsulter har ett genuint intresse för utveckling och effektivisering av den offentliga sektorn, säger han.

Susanne lyfter fram Ensolution som ”mycket måna om att förutsättningarna för konsulten är bra” och har även en ”humanistisk sida”. Dessutom var konsultrapporten efter avslutat uppdrag ett uppskattat inslag – ett verktyg som nu används i det interna förbättringsarbetet.
– Jag uppskattar när man tar väl hand om sina konsulter, ibland är det något av en slit- och slängbransch. Jag uppskattar när konsulterna har bra förutsättningar och blir väl omhändertagna. Det har jag sagt till Wolf, det tycker jag att Ensolution levererar på, konstaterar hon.

För andra kommuner som anlitar interimskonsulter är Susannes uppmaning att vara tydlig med vad man vill ha ut av uppdraget, men också att vara flexibel och kunna justera uppdraget efter hand.
– Jag tycker också det är viktigt att man går igenom uppdraget och förväntningarna så tydligt som möjligt från början, vilket Ensolution gjorde. Då kunde vi reda ut och ta tag i svåra frågor redan från start. Vad händer exempelvis om en konsult lägger en prognos som jag inte alls håller med om? Att ha svar på det från början är något som jag verkligen uppskattar.