Under hösten 2023 befann sig Laholms kommun i en akut situation när en oväntad sjukskrivning ledde till en vakans för rollen som controller på socialförvaltningen. Att lösa detta internt blev en utmaning och de började därför söka efter en interimskonsult. Valet föll på Ensolution och vår konsult Daniel Hultin, som var på plats i verksamheten som controller under 5 månaders tid. Vi har pratat med Marie Elm Ågren, kvalitets- och utvecklingschef i Laholms kommun, för att höra hur hon som uppdragsgivare upplevt uppdraget.

Marie förklarar att det var Ensolutions rykte som en välrenommerad och etablerad aktör samt kännedomen kring den nyetablerade interimsverksamheten, med fokus på att tillhandahålla erfarna ekonomer och chefer, som ledde till valet av Ensolution för uppdraget. I rollen som controller utförde Daniel arbetsuppgifter såsom löpande uppföljning av ekonomi, prognosarbete och stöd för verksamhetscheferna. Därutöver hjälpte han även till med internbudgetarbete.

”Daniel hade mycket god kunskap inom verksamhetsområdet. Han kunde takta i direkt med mycket kort introduktion, förstod våra behov av stöd och hade god pedagogisk förmåga. Hans goda sociala kompetens bidrog till ett smidigt samarbete och att våra kollegor och chefer fick det stöd de behövde. Utöver det bidrog han med värdefulla utvecklingstankar och avslutade uppdraget med att på ett förnämligt sätt introducera en ny medarbetare”, berättar Marie.

Ensolutions helhetskompetens med både verksamhet- och ekonomikunskap

Ensolutions interimsverksamhet bygger på att tillhandahålla konsulter som både har verksamhetskunskapen och ekonomikunskapen, något som Marie höll med om att Daniel uppfyllt hos dem.

”Jag kan verkligen understryka att det stämmer, konsulten hade ett helhetstänk, med både erfarenhet från verksamheten kombinerat med den ekonomiska kompetensen. Därtill upplever jag att Ensolution är proffs på att matcha rätt konsultkompetens mot behovet vi hade och det finns en god förmåga att ta in rätt personer för rätt uppgift”, förklarar Marie.

Råd till kommuner som är i behov av en interimskonsult

Maries råd till andra chefer och kommuner som är i behov av en interimskonsult är att ha en tydlig kravprofil, något som är avgörande för att säkerställa en lyckad matchning. Vidare är regelbundna uppföljningar, ett öppet förhållningssätt gentemot konsulten och skapandet av rätt förutsättningar avgörande. I samarbetet med Ensolution understryker även vikten av ömsesidigt engagemang.

Tre argument för att anlita Ensolutions interimskonsulter

Maries tre starkaste argument för att anlita Ensolutions interimskonsulter är följande:

  • Kvalitet: Ensolution erbjuder välbehövlig kompetens, kontinuerlig uppföljning och god kommunikation under hela processen.
  • Tydlighet: De levererar enligt de överenskomna förväntningarna för uppdraget.
  • Tidsaspekten: Ensolution levererar snabbt och effektiv, håller sina avtalstider och erbjuder en smidig uppstart.

Utöver det uppskattades även den konsultrapport som Ensolution alltid bistår med, något som Laholm upplevde höja kvaliteten och gav en extra trygghet.

Slutligen lämnade Laholm högsta betyg i utvärderingen av uppdraget med kommentaren ”Mycket väl genomfört uppdrag, en perfekt matchning!”.